תכניות חירום בעבודה – האם עשיתם אותן פשוטות וקַלות כדי שכולם יוכלו להימלט?
לכל חברה, מוסד או ארגון יש או רצוי שתהיה תכנית מענה לחירום. חלק מהתוכניות יכללו גרפיקה ושלטים מרשימים, ואחרות מכילות מדריכים עבים. אבל השאלה החשובה באמת בהצלת חיים היא: האם עשיתם את התכנית קלה להבנה? האם תרגלתם אותה, ואם כן, כמה פעמים?
האם מבקר אקראי באמת יוכל להבין את ההוראות, ואיך הן מועברות?
למרות שהנהלים מתמקדים במענה למצבי חירום, משולבות בהם גם המלצות מניעה כלליות. נהלים ופרוצדורות מניעתיים ספציפיים בדרך כלל מבוססים על הערכת סיכונים מקיפה, שהיא מעבר למטרות של נהלי החירום. פעולה מהירה ויעילה יכולה להקל על המצב ולהפחית את ההשלכות. עם זאת, במצבי חירום אנשים נוטים להגיב באופן אמין יותר אם:
- הם מאומנים היטב ובעלי מיומנות
- הם משתתפים בתרגולים סדירים וריאליסטיים
- קיימות תכניות מוסכמות, מתועדות ומתורגלות היטב, כולל פעולות ואחריות
כדאי שתהיה תכנית חירום במידה ואירוע חמור במקום העבודה שלכם עשוי לכלול סיכונים לציבור, חילוץ עובדים או תיאום עם שירותי החירום.
מה צריכה לכלול תכנית חירום?
תכנית חירום צריכה לכלול מידע מעשי לעובדים, כגון:
- פרטי התקשרות של אנשי מפתח עם תפקידים ספציפיים בתכנית החירום, כמו אחראי כיבוי אש, אחראי קומה וקציני עזרה ראשונה.
- פרטי התקשרות של שירותי החירום המקומיים, כמו משטרה, פיקוד העורף, מכבי אש ומרכז מידע על רעלים.
- תיאור ומיקום של המנגנונים להתרעה במצב חירום, למשל סירנה או אזעקת פעמו ומה מנגנון ההפעלה שלהם.
- נהלי פינוי, כולל סידורים לסיוע לאנשים עם לקויות שמיעה, ראייה או תנועה.
- מפה של מקום העבודה, המציגה את מיקום ציוד הכיבוי, ערכות עזרה ראשונה, יציאות החירום ונקודות ההתקהלות.
- טריגרים ותהליכים לעדכון עסקים שכנים במקרי חירום.
- תהליך המעקב לאחר האירוע, כמו דיווח לרגולטור, ארגון טיפול פסיכולוגי או טיפול רפואי.
יש לכלול נהלים לבדיקת התכנית, כולל תדירות הבדיקות.
זכרו: מצב חירום במקום העבודה הוא מצב בלתי צפוי שמאיים על עובדים, לקוחות או הציבור, משבש או משבית את הפעילות שלכם, או גורם נזק פיזי או סביבתי.
מצבי חירום עשויים להיות טבעיים או מעשה ידי אדם, וכוללים את הבאים:
- פח"ע, ירי טילים.
- פיצוצים
- אסונות טבע:
– שיטפונות או מזג אוויר קיצוני
– רעידת אדמה - שריפות או אירוע אש נקודתי
- פנדמיה, התפרצות נגיף
- מצב רפואי דחוף
- דליפות גז רעיל
- שפיכת חומרים כימייםתאונות רדיולוגיות
- פיצוצים
- הפרות סדר אזרחי
- אלימות במקום העבודה המובילה לפגיעות גופניות וטראומה.
תכנית פעולה לשעת חירום כוללת פעולות ייעודיות שעל מעסיקים ועובדים לנקוט כדי להבטיח את בטיחות העובדים במקרי החירום המתוארים מעלה.
תכנית חירום כתובה צריכה לכלול:
- נהלי חירום, כולל:
- תגובה יעילה למצב חירום
- נהלי פינוי
- דיווח לשירותי החירום מוקדם ככל האפשר
- טיפול רפואי ועזרה
- תקשורת יעילה בין האחראי על תיאום החירום לבין כל האנשים במקום העבודה
- בדיקת נהלי החירום—כולל תדירות הבדיקות.
- מידע, הכשרה והדרכה לעובדים הרלוונטיים בנושא יישום נהלי החירום.
התכנית צריכה להתבסס על הערכה מעשית של הסיכונים הקשורים לפעילות העבודה או מקום העבודה, ועל ההשלכות האפשריות של מצב חירום הנובע מסיכונים אלו. יש לקחת בחשבון גם סיכונים חיצוניים, כמו מתקן לאחסון כימיקלים בקרבת מקום.
בעת פיתוח התכנית, יש להביא בחשבון את יישום כל החוקים הרלוונטיים, כולל חוקים בתחום בריאות הציבור ותכניות אסון ממלכתיות או מקומיות.
רמת הפירוט – גורמים רלוונטיים שיש לקחת בחשבון:
תכניות חירום אינן חייבות להיות ארוכות או מורכבות. עליהן להיות קלות להבנה ומותאמות למקום העבודה הספציפי שאליו הן מתייחסות.
בעת הכנת התכנית, יש לשקול את כל העניינים הרלוונטיים, כולל:
- אופי העבודה המתבצעת במקום
- אופי הסיכונים במקום העבודה
- גודל ומיקום מקום העבודה, למשל, מרחק משירותי בריאות, כיבוי אש ועוד.
- מספר והרכב העובדים, כמו עובדים, קבלנים ואנשים נוספים במקום העבודה (מבקרים).
- מתן שיקולים מיוחדים לעובדים שנוסעים במסגרת העבודה, עובדים לבד או במקומות מרוחקים.
הכשרה כללית לעובדים צריכה לכלול את הנושאים הבאים:
- תפקידים ואחריות אישיים
- איומים, סיכונים ופעולות מגן
- נהלי דיווח, התרעה ותקשורת
- אמצעים למציאת בני משפחה במצב חירום
- נהלי תגובה לשעת חירום
- פינוי, מחסה ונהלי מעקב אחר אנשים
- מיקום ושימוש בציוד חירום נפוץ
- נהלי השבתת חירום
ייתכן שתרצו להדריך את עובדיכם גם בעזרה ראשונה, כולל מניעת חשיפה למחלות זיהומיות, הגנה נשימתית (כגון שימוש במסכת חירום בלבד) ושיטות למניעת גישה בלתי מורשית לאתר.
תקשורת
- תקשרו באופן יעיל על מניעת מצבים מסוכנים שעלולים להוביל למצבי חירום.
- השלימו דוחות, תיעודים ונהלי עבודה אחרים לפי הצורך לצמצום סיכונים והשלמת נהלי חירום.
- תקשרו בצורה אפקטיבית ובאופן אסרטיבי מצב חירום ובקשו עזרה לפי הצורך.
- תקשרו ביעילות עם אחרים באמצעות שאלות לזיהוי ואישור דרישות, שיתוף מידע, הקשבה והבנה.
- קראו ופרשו תיעוד ממגוון מקורות.
- השתמשו ופרשו תקשורת לא מילולית, כמו סימני ידיים.
עבודת צוות
- שתפו פעולה עם אחרים לביצוע משימות וצרו קשר עם אנשים מרקעים תרבותיים ואתניים מגוונים ובעלי יכולות פיזיות ומנטליות משתנות.
- הגיבו למצבי חירום בצורה מתואמת.
פתרון בעיות
- העריכו במדויק את מצב החירום.
- זהו פתרונות לשמירה על חיים או להתמודדות עם מצב החירום.
יוזמה ויצירתיות
- מנעו או שלטו בהסלמת מצב החירום.
תכנון וארגון
- פעלו בהתאם לחוקי הבטיחות בעבודה, נהלים ופרקטיקות ארגוניות למצבי חירום.
- פתחו/יישמו/פִעלו תכנית פעולה באופן החלטי.
- התמודדו עם מצבי חירום בלתי צפויים.
- בצעו תצפיות ודיווחו לממונה או לרשויות המתאימות.
ניהול עצמי
- קחו אחריות.
- הביעו רעיונות וחזון אישי.
למידה
- השתמשו במגוון אמצעי לימוד—חונכות, תמיכה קבוצתית ורשתות חברתיות, IT וכן קורסים.
טכנולוגיה
- גשו והבינו הוראות ספציפיות למקום העבודה במגוון מדיות.
- השתמשו במגוון טכנולוגיות תקשורת וחירום.